مقاله مقاله .

مقاله

تسمه استیل ۳۰۴ ، خواص و کاربردها

های ((بگیر)) معروفند.

هر چه میزان کروم بیشتر باشد در این صورت مقاومت به اکسیداسیون و دمای بالا بیشتر می شود. ورق های استیل سری ۳۰۰(استیل های آستنیتی) بدلیل میزان کروم بالا(حداقل ۱۸‎٪) توانایی تحمل دماهای تا ۸۷۰ درجه سانتی گراد بدون اکسید شدن را دارند.گریدهایی نظیر ورق استیل نسوز ۳۰۹ تا ۹۸۰ درجه و ورق استیل نسوز ۳۱۰ تا ۱۰۳۵ درجه سانتی گراد قابلیت مقاومت در برابر اکسیداسیون را دارا می باشند.

استیل ۳۰۴ از نوع استیل های آستنیتی است، لذا خاصیت مغناطیسی نداشته و جذب آهنربا نمی شود و به اصطلاح عام به استیل ((نگیر)) معروف است. گرید ۳۰۴ را می توان به عنوان پرکاربرد ترین استیل نام نهاد. استیل ۳۰۴ دارای فرم دهی و قابلیت جوشکاری بسیار عالی می باشد.

تسمه استیل ۳۰۴ ، خواص و کاربردها

گرید 304L ورژن کم کربن استیل 304 است. بدلیل کربن پایین آن (ماکزیمم 0.03 درصد) قابلیت جوشکاری و فرم دهی فوق العاده ای دارد و پس از انجام جوشکاری نیازی به آنیل ندارد. ولی خواص مکانیکی استیل 340L نسبت به استیل 304 پایین تر می باشد. استیل 304H ورژن 304 با کربن بیشتر (ماکزیمم 0.1 درصد) است. این گرید مقاومت به دماهای بالاتری نسبت به 304 دارد.با توجه به قابلیت فرم پذیری بالای استیل 304 ، از این گرید جهت کاربردهای با کشش عمیق نظیر ساخت سینک، لوازم آشپزخانه، وام های حمام استفاده می شود.

جدول ترکیب شیمیایی تسمه استیل 304 , 304L, 304H
Fe N(max%) Ni(%) Cr(%) S(max%) P(max%) Si(max%) Mn(max%) C(max%) Grade

balance ۰.۱ ۸-۱۰.۵ ۱۷.۵-۱۹.۵ ۰.۰۳ ۰.۰۴۵ ۰.۷۵ ۲.۰ ۰.۰۷ ۳۰۴

balance ۰.۱ ۸-۱۲ ۱۷.۵-۱۹.۵ ۰.۰۳ ۰.۰۴۵ ۰.۷۵ ۲.۰ ۰.۰۳ 304L

balance – ۸-۱۰.۵ ۱۸-۲۰ ۰.۰۳ ۰.۰۴۵ ۰.۷۵ ۲.۰ ۰.۱ 304H

مقاومت به خوردگی استیل ۳۰۴
تسمه استیل 304 مقاومت به خوردگی مناسبی در اکثر محیط های اتمسفری و شیمیایی دارد لذا در صنایع گوناگونی نظیر صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیرو، نساجی، مواد غذایی و … بکار گرفته می شود. از لحاظ مقاومت به خوردگی گرید 304 و 304L تقریبا خواص یکسانی دارا می باشند.

مقاومت به اکسیداسیون در تسمه استیل ۳۰۴ ، بیشترین حرارت یکنواختی که استیل ۳۰۴ می تواند تحمل کند(بدون پوسته و اکسید شدن) حدود ۹۲۵ درجه سانتی گراد است و چنانچه حرارت بصورت متناوب باشد این میزان درجه حرارت حدود ۸۷۰ درجه سانتی گراد می باشد.

عملیات حرارتی استیل ۳۰۴
با توجه به ساختار آستنیتی، استیل ۳۰۴ قابلیت سختکاری نداشته و فقط می توان عملیات حرارتی آنیل و تنش زدایی بر روی آن انجام داد

آنیل، حرارت دهی در بازه ۱۰۳۸-۱۱۲۱ درجه سانتی گراد و سپس سرد کردن سریع. برای مقاطع نازک و ورق ها می توان از هوا به عنوان خنک کننده استفاده کرد ولی برای مقاطع ضخیم استیل ۳۰۴ از آب به عنوان محیط خنک کننده استفاده می شود.

تنش زدایی، معمولا زمانی که کار سرد بر روی استیل ۳۰۴ انجام می شود از عملیات تنش زدایی استفاده می شود. دمای تنش زدایی ۴۰۰ درجه سانتی گراد و زمان آن بین ۳۰-۱۲۰ دقیقه است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۰۸:۵۰ توسط:dmin موضوع: نظرات (0)